Przejdź do głównej treści

Oficjalna strona I LO im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie Oficjalna strona I LO im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie

Oficjalna strona I LO im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie

Witamy serdecznie na oficjalnej stronie I LO im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie!

WYMIANA Z FORCHHEIM 2019

Utworzono dnia 24.06.2019, 22:54 przez: Monika Wąsińska
Czcionka:

POLSKA:

7 kwietnia 2019 roku grupa polska przywitała niemieckich gości w Częstochowie, tym samym rozpoczynając pierwszą część wymiany z bawarskim Forchheim. Uczniowie naszej szkoły, pełni energii, przywitali swoich partnerów oraz zabrali ich do domów na odpoczynek. Niedzielny dzień grupa spędziła na pierwszej integracji oraz spacerze po Częstochowie.

W poniedziałek rano, niemiecka i polska grupa wyruszyła na wycieczkę do Oświęcimia, gdzie mieliśmy okazję wziąć udział w pełnym refleksji zwiedzaniu muzeum Auschwitz - Birkenau. Po południu dotarliśmy do Krakowa, gdzie przywitaliśmy niemieckich gości wspólnym posiłkiem w pizzerii. Po krótkim wieczornym spacerze po centrum Krakowa, poszliśmy spać, gotowi na następny dzień.

We wtorek obie grupy wzięły udział w niezwykle interesującym zwiedzaniu Krakowa z niemieckojęzycznym przewodnikiem. Zagraniczni goście byli pod wrażeniem tradycyjnej krakowskiej zabudowy Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz oczywiście Wawelu i Rynku. Zwiedziliśmy Katedrę Wawelską, wspięliśmy się na Dzwon Zygmuntowski oraz podziwialiśmy Kościół Mariacki. Niemieccy goście mieli również okazję posłuchać krakowskich legend: o Smoku Wawelskim oraz o Hejnale. Na potwierdzenie opowiadanych przez przewodnika historii, zobaczyliśmy ziejącego ogniem smoka oraz grany na wieży Hejnał. Po spacerze po Krakowie musieliśmy powoli wracać do Częstochowy. Obu grupom wyjazd do dawnej stolicy Polski niezwykle się spodobał.

Następnego dnia pokazaliśmy gościom naszą szkołę – I LO im. Juliusza Słowackiego. Po oficjalnym powitaniu przez Panią Dyrektor, wzięliśmy udział w przygotowanych przez polskich uczestników grach i zabawach integracyjnych. Po poczęstunku złożonego z tradycyjnych pączków, niemieccy goście mieli możliwość dowiedzieć się więcej o naszej szkole, mieście oraz całej Polsce z przygotowanych dla nich prezentacji i projektów. Po przerwie obiadowej rozpoczęliśmy Stadtrallye, czyli miejskie podchody. Niemieccy goście poznali lepiej Częstochowę przez odwiedzenie najważniejszych budynków, pomników oraz murali w mieście. Ponadto, nauczyli się kilku polskich zwrotów oraz piosenek, co przysporzyło wszystkim wiele śmiechu.

W czwartek, mimo pochmurnej pogody, niemieccy uczestnicy rozpoczęli dzień zwiedzaniem najważniejszego zabytku Częstochowy – Jasnej Góry. Wraz z niemieckojęzycznym przewodnikiem, poznali historię klasztoru, zwiedzając m.in. bibliotekę oraz podziwiając Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej. Po popołudniu cała grupa udała się na kręgle, które okazały się świetną okazją na wspólną zabawę.

Ostatni dzień pobytu niemieckiej grupy w Polsce spędziliśmy na wspólnym spacerze oraz zakupach, gdzie uczniowie mieli ostatnią okazję podziwiania miasta i zakupu pamiątek. Cała grupa podsumowała przebieg wymiany oraz rozmawiała o swoich doświadczeniach. Po południu nastąpił emocjonujący moment, kiedy po tygodniu pełnym świetnej zabawy, musieliśmy pożegnać się z naszymi nowymi przyjaciółmi. Była to niezwykle smutna chwila, lecz my z niecierpliwością oczekujemy czerwcowego wyjazdu do Forchheim, gdzie będziemy mogli znów spotkać się z zagranicznymi kolegami.

NIEMCY:

Po długiej podróży z Częstochowy do Niemiec, polska grupa wczesnym rankiem 1 czerwca przybyła do bawarskiego Forchheim, witana gorąco przez niemieckie rodziny. Pierwszy dzień spędziliśmy zapoznając się z naszymi kolegami i ich najbliższymi oraz poznając niemieckie miasteczko, w którym mieliśmy spędzić najbliższy tydzień pełen niezapomnianych wrażeń.

W niedzielę rano udaliśmy się do pobliskiego Buttenheim, gdzie odwiedziliśmy Muzeum Leviego Straussa. Rozwiązując ciekawe zadania poznaliśmy dogłębnie historię tej sławnej postaci. Popołudnie obie grupy spędziły aktywnie – kajakując. To niesamowite doświadczenie sprawiło wszystkim wiele śmiechu i radości. Udany spływ kajakowy niektórzy zakończyli kąpielą w rzece. Po powrocie do Forchheim, spędziliśmy wieczór na wspólnym grillu.

Następnego dnia polska grupa miała możliwość zobaczenia szkoły partnerskiej I LO - Ehrenbürg Gymnasium w Forchheim. Dzień zaczęliśmy oprowadzaniem po tej dużej i nowoczesnej szkole, gdzie wiele rzeczy zaskoczyło polskich uczniów. Polska grupa wzięła również udział w specjalnej lekcji kulturowej, gdzie zapoznaliśmy się z tradycjami i obyczajami Frankonii – północnego regionu Bawarii. Po lunchu czekało nas wymagające Stadtrallye. Szukając punktów z mapy, zwiedziliśmy malownicze i urocze miasteczko, jakim jest Forchheim.

Kolejne dwa dni były dla nas bardzo intensywne. We wtorek rano pojechaliśmy pociągiem do Regensburga, czyli po polsku Ratyzbony. Obie grupy z przewodnikami zwiedziły to stare i piękne miasto, poznając jego zawiłą historię. Katedra oraz most kamienny w Regensburgu zrobiły na nas duże wrażenie. Po przerwie na obiad i samodzielnym zwiedzaniu miasta rozpoczęliśmy podróż z powrotem do Forchheim, gdzie przybyliśmy zmęczeni, ale zachwyceni, wieczorem.

W środę czekała nas wycieczka do położonego nieopodal Bambergu. Tam również w ciekawy sposób zwiedzaliśmy miasto wraz z przewodnikiem. Poznaliśmy niezwykłą historię kościołów oraz pałaców, a nawet kulinarnych specjałów tego regionu. Rathaus Bamberg, czyli ratusz w Bambergu zrobił na wszystkich wielkie wrażenie. Mimo wysokich temperatur, z chęcią spacerowaliśmy po zacisznych uliczkach tego pięknego miasta.

Czwartek i piątek rano również spędziliśmy w szkole, gdzie razem z naszymi niemieckimi partnerami uczestniczyliśmy w zajęciach szkolnych. Mieliśmy możliwość zobaczenia, jak w Niemczech wyglądają lekcje takie jak niemiecki, fizyka, chemia czy biologia, a nawet prawo i gospodarka. Po lekcjach polscy uczniowie spędzili czas, przygotowując plakaty na temat wymiany. Zamieściliśmy tam zdjęcia i najważniejsze hasła z naszymi doświadczeniami z wymiany polsko – niemieckiej. Wieczorem odbył się wieczór pożegnalny, gdzie wszyscy uczniowie oraz niemieccy rodzice mieli szansę dowiedzieć się więcej o naszych przeżyciach podczas wymiany z prezentacji i plakatów. Ten miły wieczór grupy spędziły na wspólnych rozmowach i zabawie. Po porannych lekcjach w piątek, po raz ostatni obie grupy udały się razem na mini golfa, gdzie bardzo nam się podobało. Popołudnie spędziliśmy na spacerach po mieście i zakupach, oraz pakowaniu w podróż do Polski. Wieczorem przyszedł ten smutny moment, gdzie musieliśmy pożegnać się z goszczącymi nas rodzinami oraz naszymi niemieckimi przyjaciółmi. Z pewnością doświadczeń z wymiany szybko nie zapomnimy, a może wkrótce spotkamy się ponownie.

Julia Sadowska II A

E-dziennik

Ranking olimpijski COPTIOSH

Tutoring - nowa filozofia kształcenia

Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół 1 Liceum im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie