Przejdź do głównej treści

Oficjalna strona I LO im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie Oficjalna strona I LO im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie

Oficjalna strona I LO im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie

Witamy serdecznie na oficjalnej stronie I LO im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie!

18 stycznia 2018 r. (czwartek) o godz.17.00-18.00

w I LO odbędą się zebrania z rodzicami. Serdecznie zapraszamy!

PRZYDZIAŁ SAL

Wycieczka do Wiednia

Utworzono dnia 23.12.2017, 07:30 przez: Monika Wąsińska
Czcionka:

W dniach 13-15.12.2017 odbyła się wycieczka do Wiednia, w której wzięli udział chętni uczniowie naszej szkoły.

Pierwszego dnia wycieczki, już o 6 rano wyruszyliśmy, tradycyjnie, z parkingu pod Filharmonią. Okoł godziny 12.30 wysiadaliśmy z autokaru niemal w samym centrum Wiednia. Tam spotkaliśmy się z absolwentką szkoły - Panią Jadwigą Handl, mieszkającą na stałe w stolicy Austrii. Po zameldowaniu sie w hostelu i krótkim posiłku w pobliskiej orientalnej restauracji, przeszliśmy z powrotem do autokaru i pojechaliśmy na spotkanie z naszą przewodniczką, panią Małgorzatą Nowak. Prowadzeni jej komentarzem, wyruszyliśmy na wieczorną eskapadę.

Z okien autokaru mogliśmy podziwiać doskonale oświetlone miasto, w którym nowoczesne drapacze chmur przeplatają się z budynkami z dawnych czasów. Zapierające dech w piersiach iluminacje i odbicia świateł w czarnej toni Dunaju zrobiły na wszystkich duże wrażenie. Odbyliśmy także krótkie piesze spacery, podczas których mieliśmy okazję zobaczyć takie perły Wiednia jak: Dom Hundertwassera, park miejski Straussa, czy przepiękny gmach Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego. Uwieńczeniem pierwszego dnia wycieczki był największy z Jarmarków Bożonarodzeniowych, odbywający się pod Ratuszem Miejskim am Rathausplatz. Spędziliśmy na nim około dwóch godzin, kosztując wiedeńskich smakołyków, kupując pamiątki dla nas i naszych przyjaciół oraz przede wszystkim, świetnie się bawiąc. Cały czas rozmawiając i wymieniając się wrażeniami, wróciliśmy do hostelu, gdzie po krótkim czasie zapadliśmy w sen, oczekując w zniecierpliwieniu na to, co przyniesie nam kolejny dzień.

Drugi dzień rozpoczęliśmy śniadaniem w formie małego szwedzkiego stołu. Po posiłku i zabraniu niezbędnych rzeczy, wyruszyliśmy na zwiedzanie miasta. W pierwszej kolejności udaliśmy się do Hofburga – pałacu władców Austrii, którzy rezydowali tam od XIII wieku, aż do zakończenia I wojny światowej. Największą uwagę poświęciliśmy komnatom cesarzowej Sissi oraz salom pałacowym, obrazującym dawne życie na cesarskim dworze. Duże wrażenie zrobiła na nas także ogromna kolekcja złotych sztućców. Z Hofburga, przeszliśmy do starej części miasta, pod Katedrę św. Szczepana, stanowiącą jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli Wiednia. Budowana najpierw w stylu romańskim, później rozbudowana w epoce gotyku, należy do największych i najokazalszych świątyń europejskich. Swym ogromem i bogactwem katedra pozostawiła trwałe ślady w naszej pamięci. Następnie, klucząc uliczkami Starówki, wróciliśmy do naszego autokaru, który pomógł nam dostać się do Belwederu, będącego jednym z muzeów wiedeńskich. Zakupiony przez Marię Teresę w połowieXVIII wieku. Pałac skrywa w swym wnętrzu płótna takich mistrzów jak Gustav Klimmt ( w tym jego słynny obraz Pocałunek), Eugene Delacroix czy Claude Monet. Po obejrzeniu wystaw, wróciliśmy do starej części miasta, by napełnić puste od rana żołądki i pokrzepić się nieco w wiedeńskich kawiarniach. Kolejnym punktem czwartkowego programu było Muzeum Historii Naturalnej. W tym miejscu, chyba każdy żałował, że na zwiedzanie wystawy mamy tylko około półtorej godziny. Prezentowane eksponaty były naprawdę zachwycające; dość wspomnieć o szkieletach dinozaurów, ogromnej kolekcji meteorytów i minerałów, narzędziach i broni z czasów ludzi pierwotnych oraz słynnejna caly świat figurce Wenus z Willendorfu – prawdziwej perełce dla każdego miłośnika historii. Z muzeum wyszlismy tylko ciałem, nasze duchy bowiem ciągle błąkały się po salach wypełnionych eksponatami. Uwieńczeniem dnia był kolejny bożonarodzeniowy kiermasz SPITTELBERG, na którym zaspokoiliśmy apatyt, korzystając z oferowanych przez sprzedawców pysznośći. Do hostelu wróciliśmy zmęczeni po całodziennym zwiedzaniu, mając jednak głowy pełne wrażeń, których nie zapomnimy nigdy.

Trzeci i ostani dzień wycieczki, także oczywiście rozpoczęty porządnym śniadaniem, przyniósł nam kolejne wspaniałe doznania. Pierwszą z przewidzianych atrakcji było wesołe miasteczko PRATER, a konkretnie dwa z jego najchętniej odwiedzanych obiektów: Muzeum Figur Woskowych MADAME TUSSAUDS oraz diabelski młyn – RIESENRAD. Najpierw udaliśmy się do muzeum, które zachwyciło każdego niezwykle realistycznie wykonanymi posągami znanych osobistości historycznych i współczesnych. Każdy chętnie fotografował się w gabinetach Sigmunta Freuda czy Baracka Obamy lub u boku Alberta Einsteina, Marylin Monroe, Georg'a Clooneya i wielu innych. Z aparatami pełnymi zabawnych fotek, przeszliśmy na diabelski młyn. Z wagoników Riesenradu rozciągał się fantastyczny widok na całą panoramę przepięknego Wiednia. Przejazd kołem stworzył doskonałą okazje do kolejnych zdjęć i kolejnych zachwytów nad urokiem miasta.

Z Prateru przedostaliśmy się do ostatniej przewidzianej w planie wycieczki atrakcji, prawdziwej wisienki na torcie – Muzeum Historii Sztuki. Dwie i pół godziny, jakie dostaliśmy na podziwianie ekspozycji, stanowiły niestety zbyt mało czasu, by choć pobieżnie obejrzeć wszystkie wystawy. Każdy więc na własna rękę zwiedzał muzeum, kierując się osobistymi preferencjami. Największą uwagę wszystkich przyciągnęły jednak niezwykle bogate: kolekcja obrazów największych mistrzów europejskich oraz ekspozycja zbiorów starożytnego Egiptu, Grecji i Rzymu. Mogliśmy cieszyć swe oczy takimi płótnami, jak Wieża Babel czy Walka Karnawału z Postem Petera Bruegela, Alegoria malarstwa Jana Vermeera oraz całym mnóstwem innych malarskich klejnotów, z których nie sposób wymienić wszystkich. Fascynaci sztuki starożytnej mogli podziwiać dobrze zachowane egipskie sarkofagi i mumie, greckie wazy i biżuterię oraz rzymskie popiersia i posągi, pochodzące z prywatnych kolekcji Habsburgów. Po wyjściu z muzeum i szybkim posiłku na odbywającym się w pobliżu jarmarku, wyruszyliśmy w ostatnia już podróż, podróż powrotna do Częstochowy. Pożegnaliśmy się serdecznie z Panią Jadwigą Handl, która wręczyła nam mały upominek, w postaci naszego wspólnego zdjęcia z Hofburga, wywołanego dla każdego z nas oraz ogromnego pudełka z austriackimi wypiekami – Weihnachtsplätchen na drogę.

Droga powrotna upłynęła nam na wspominaniu pięknego Wiednia, którego zwiedzanie z pewnością było dla wielu z nas spełnieniem marzeń. Z walizkami, wypełnionymi materialnymi wspomnieniami w postaci wielu pamiątek, wróciliśmy do naszych domów, gdzie zmęczeni, lecz szczęśliwi, zapadliśmy w głęboki sen. Jestem pewien, że malowniczy Wiedeń pozostanie w pamięci każdego z nas na naprawdę długo, a stojące na biurku zdjęcie z pewnością będzie przywoływać przyjemne wspomnienia. Jeszcze raz dziękujemy p. dyrektor Małgorzacie Kaim, p.prof.Zofii Sandak-Bernat, p.prof Urszuli Zaleskiej i p.prof.Arkowi Rekowi za zorganizowanie i sprawowanie pieczy nad wycieczką.

Eryk Kawecki II A

10. 15.40 - 16.25
11. 16.30 - 17.15

Tutoring - nowa filozofia kształcenia

Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół 1 Liceum im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie